Kuinka monella markkinointipäättäjällä on digi hallussa?

02.05.2017

Olen tehnyt koko työurani töitä markkinoinnin parissa. Aloittaessani 1990-luvulla Levin Matkailun toimitusjohtajana sain käteeni ensimmäisen kännykkäni. Tietokone oli vielä silloin kaukainen haave. Levi oli hiihtokeskuksena pieni esimerkiksi Ylläkseen, Rukaan ja Saariselkään verrattuna.

Tulin suoraan koulun penkiltä vastaamaan alueen yhteismarkkinoinnista. Alku ei rehellisyyden nimissä ollut helppo, mutta näin jälkeen päin ajateltuna ehdottomasti opettavaisin työpaikka koko työurani aikana. Silloin ei eletty digimaailmassa vaan osallistuttiin messuille, painettiin esitteitä, tehtiin printtimainontaa jne. Ei ollut verkkosivuja eikä edes sähköpostia. Ja silloin Levin kasvu alkoi. Levin yrityspäättäjät ymmärsivät yhteismarkkinoinnin edut ja aluetta kehitettiin yhdessä tavoitteellisesti.

Tämä oli aika pitkä johdanto itse aiheeseen, mutta oleellinen. Digitaalinen markkinointi on muuttanut kaiken, näin uskallan sanoa. Osa yrityksistä on osannut hyödyntää hyvin uusia kanavia, mutta monille digimarkkinointi on vielä se iso musta möykky.

Markkinoinnin päättäjille digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat haaste. Jotta yrityspäättäjänä osaat ostaa järkevästi digitaalisen markkinoinnin palveluita, tulisi sinun ensin itse ymmärtää, millaisia ratkaisuja on saatavilla ja mitkä sopivat parhaiten juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Digitaalisen markkinoinnin nopea muutos on haaste meille ammattilaisille, mutta se on haaste ennen kaikkea asiakkaillemme. Pienen PK-yrityksen toimitusjohtaja tai markkinointipäällikkö ei yksinkertaisesti ehdi paneutua verkko- ja some-markkinointiin. Ja on vaikea ostaa palveluita, jos oma tietämys ei ole ajan tasalla.

Tiedän asiakkaan, jolle on myyty Googlen hakusanamarkkinointia tuhansilla euroilla ilman kunnon tuloksia. Eikä hän ole varmasti ainoa. Entä onko Social Selling sinulle tuttu käsite - mitä se tarkoittaa? Miten voisit hyödyntää sitä omassa työssäsi?

Digimurros on tosiasia. Meidän asiaan vihkiytyneiden tulisi pystyä auttamaan asiakkaitamme tavoitteiden ja tulosten kautta. Itse kannatan tässäkin hyvää suunnittelua. En yksittäisiä satunnaisia toimenpiteitä vaan monikanavaista suunnitelmaa myynnillisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

- Jaana Minkkinen
02.05.2017Kuinka monella markkinointipäättäjällä on digi hallussa?
16.03.2017WiB Women in Black Googlen Adwords-markkinointikoulutuksessa